24 Mayıs 2010 Pazartesi

Lüks Indirim Kuponları

İnternette herkes bu ismi konuşuyor. Bu işin içinde yer almak istiyor. Risk sermayedarları para vermek için sırada bekliyor. 18 ayda 1.3 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan bu işin içinde “lüks indirim kuponları” yatıyor



Yeni ekonomide iş yapıp, para kazanmak isteyenler şu sıralar yeni bir model üzerinde kafa yoruyor. Çıkış olarak bakıldığında bu yeni modelin Google, YouTube ya da Facebook’tan büyük bir farkı yok. Hepsinin ortak noktası basit bir fikirden yola çıkılarak yanlarına aldıkları yatırımcılarla hızlı bir çizgide büyümeleri. Küçük sermayeyle kurulup, risk sermayesi sağlayan yatırımcılardan aldıkları fonlarla bir anda milyar dolarlık lige çıkmayı başaran yeni ekonomi şirketlerinin son temsilcisinin adı ise “Groupon.com”.


Organize hareket ediyorlar

Bu girişim ABD’de şehir hayatına ve online alışverişe yeni bir boyut kattı. Başta Facebook’a ilk zamanlarında yatırım yapan şirket olmak üzere dev fonlardan işi büyütmek için 4’üncü kez büyük ölçekli yatırım alan Groupon’un değeri 1.3 milyar doları aştı. Bundan 18 ay önce kurulan şirket 300 kişiyi istihdam ediyor. “Groupon”, ABD’de fırtına gibi esiyor. Bu rüzgârı gören Türk yatırımcılar da art arda bu işin klonlarını kurma yarışına giriyor.

“Grup” (Group) ve “Kupon” (Coupon) kelimelerinden yola çıkılarak oluşturulan bu girişimin temelinde yatan fikir “internette grup olup, indirimli hizmet almak”. İndirimli olarak alınacak bu servis lüks bir restoranda akşam yemeği olabileceği gibi SPA, güzellik merkezleri, giyim, cafe’ler, barlar ve konser aktivitelerine kadar uzanabiliyor.

Önce Groupon üzerinde teklif belirleniyor. Ardından kullanıcılar indirimli hizmeti satın almaya başlıyor. Uygulanan indirim sitenin yaptığı anlaşmaya göre yüzde 10, yüzde 50 hatta yüzde 90’lara kadar çıkabiliyor.

Grup konseptinde tekliflerin geçerli olması için en az 100 kişinin teklifi satın almış olması gerekiyor. Bu hedefe ulaşılmaz ise teklifler geçerli olmuyor. Bu rakam bazen 50, bazı tekliflerde de 200-300 kişiyi bulabiliyor. Kullanıcılar indirimin geçerli olması için teklifleri arkadaşlarıyla paylaşıyor.

Teklif kullanıcılar tarafından tamamen satın alınarak tamamlandığında Groupon, hizmet bedelini tahsil ediyor. Komisyonunu aldıktan sonra kalan bölümü hizmet verecek şirkete gönderiyor.



Kime, ne kazandırıyor?

Kullanıcı ve sistemde servis sağlayan şirketler (restoran, kafe, SPA, spor, sağlık...) tarafından bakıldığında bu sistemin yararlı yönlerini şu 3 maddeyle sıralayabiliriz: “Kaliteli yerlerdeki servislere yüzde 50 veya daha fazla indirimli sahip olabiliyor”, “Üye işyerleri bir günde binlerce yeni müşteriye sahip oluyor”, “İşyerlerinin reklamı yapılmış oluyor.”


Sistem nasıl çalışıyor?

- Lüks mekânlarla indirim kuponu anlaşması yapılıyor.

- İndirim içeren teklifler internette satışa çıkarılıyor.

- Teklifin geçerli olması için kişi sayısında bir üst limit belirleniyor.

- Bu limitin dolması (indirimin geçerli olması) için ilgili teklifi arkadaşlar birbirlerine yolluyor.

- Hedeflenen alıcı rakamına ulaşıldığında teklif kapanıyor.

- Kullanıcılar yüzde 90’a varan indirimlerden yararlanabiliyor.

-Hizmetin bedelini internet sitesi tahsil ediyor.


Türk klonları ‘patlama’ yaptı

Türkiye’de Gittigidiyor.com grubu ‘Markapon” adıyla bu işe girmeye hazırlanıyor. Şirket yetkilileri bu modelde bir farklılığa giderek ‘teklif limiti’ni ortadan kaldırdıklarını, limit dolmasına gerek olmaksızın indirimlerin alınabileceğini belirtiyor.

Alman yatırımcıların Türkiye’de kurduğu ‘sehirfirsati.com’ ise dolaylı olarak Groupon.com bünyesine girmiş durumda. Çünkü geçen hafta Groupon, ‘sehirfirsati.com’u da içinde bulunduran Citydeal’i Avrupa’da büyümek adına satın aldı. Citydeal, 16 ülkede iş yapıyor. Groupon’un kurucusu CEO’su Andrew Mason, bu satınalmayı Citydeal’in, Groupon modelini Avrupa’da her ülkeye hızla uygulamış olmasına bağlıyor. Bunun yanı sıra Kipru.com, Grubal.com ile Grupayna.com bu işe giren Türk şirketler arasında yer alıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder